söndag 31 juli 2016

Viktväktarna

Sista Juli och semestern är slut. Eller jag har i alla fall i söndagen också sedan börjar allvaret på måndag morgon.
Vad har hänt sedan sist jag skrev? en hel del faktiskt.
Måste berätta att jag den 4/4 tror jag det var skrev in mig på Viktväktarna. Ha ni hörde rätt. Jag skrev in mig på VV, för något måste ju göras. Läste precis innan att jag hade skrivit lite vagt om min vikt.
Men sagt och gjort betalde in för 3 månader och gick dit. och det var inte roligt. Min vikt låg på 104,2 kg och det kan jag tala om att det har den gjort sedan 2008 så jag var ganska så van vid min kropp och allt vad det innebär.

Hur ska man sammanfatta dessa 3 månader då med VV?
Jag kan säga att jag de första 2-4 veckorna mest var förbannad. Förbannad på mig själv mest. Att jag hade låtit det gå så här långt att jag skulle måsta betala massa pengar för att ställa mig på en våg. Bara för att sedan lyssna på en människa. (jag ska vara helt ärlig, hon är underbar att lyssna på).
Jag menar det handlar ju bara om inkomster och utgifter. Det jag stoppar i mig måste man ju göra av med eller hur. Hur svårt kan det vara?
Men jag började följa och räkna enligt VV i min ilska!
Sakta men säkert har jag gått ner. En + vecka har jag haft än så länge tyvärr lär det väl  komma flera. Men det är bara att ta nya tag.
När jag midsommarveckan vägde mig så hade jag gått ner 10 kg och där kom det... det stora phuuuu.. fattar inte men luften gick totalt ur mig, kunde inte hitta någon som helst motivation. Det var som putsveck. Som tur är så hade jag tagit en godvän med mig in i VV som kunde hjälpa mig med att hitta tillbaka annars vet jag inte om jag hade fortsatt. Lite tävlingsmänniska finns det inom mig. Kan hon så kan jag. Jag ska inte vara sämre än att jag kan fortsätta. Vi har sagt att vi ska stötta varande tills vi går i mål.
Så när jag ställde mig på vågen v27 (det var stängt v 26) så var det där + där. 0,6 + vad FAN.. Ilskan kom tillbaka.. även om det inte var samma ilska utan mer en jävlar anamma att det här ska jag klara.
Då hittade jag tillbaka till livet som viktväktare.
Efter min första tid som där jag mest gick omkring och var förbannad, tyckte jag att det gick ganska så bra. Inga större uppoffringar. lite små ändringar här och lite där och en jädrans massa AHA upplevelser.
Men det har inte varit någonting som jag har känt att jag dör om jag inte får det eller det.

Jag har gjort medvetna val att inte räkna vid vissa tillfällen, men det har gått ganska så bra ändå. För någonstans inom en så finns det vad som är bra och inte bra, vad som är minst dåligt i vissa fall. Men framförallt så upplever jag nog att det är mängden som jag har ändrat på mest. Att försöka äta med jämna mellan rum att inte äta onyttigt både frukost, lunch och middag.

Jag tog ett beslut 2-3 veckor innan semestern att jag inte skulle räkna men göra medvetna val. Att hålla koll men inte räkna. Att tänka på mängden. Jag hade ett noll mål, för mig betydde det att jag inte skulle gå upp under semestern utan stå på samma men jag fick gärna gå ner. Så på tisdag är det dax att se vad den sista 2 veckorna har gett.. (då även Östersjöfestivalen inräknad) första veckan på semestern gick bra fast jag ytterst sällan kunde påverka maten. -0,8 men jag kunde påverka mängden.

Det finns ett antal människor som är jätteduktiga på att skriva ut recept på olika hemsidor och där man även får allt uträknat. Har tyvärr inte gjort så mycket av de recepten men några har jag gjort. Annars försöker jag mest att räkna ut vad den maten jag brukade laga till kostar och är det nu så gått? så att jag måste synda (där kom ett konstigt ord. Synda vem har sagt att man syndar? och vem har beslutat att det är en synd?)
Det kan jag tala om att det är nog bara jag, som har satt en stämpel på vissa saker. Synd låter så negativt!

Men jag kan tala om att jag har fått många positiva kommentarer på min viktnedgång fast jag har 20 kg kvar innan jag är inom normalt BMI.
Innan dess kanske jag är förbannad igen, man vet aldrig.
Men jag har lovat mig själv att gå på så många möten jag kan, har missat 3. Den ena låg jag i feber och de andra två har varit under semestern. Om jag så har slarvat eller något annat så ska jag väga mig punkt! då får jag svart på vitt vad som händer och även om jag ibland väger mig hemma så är det vågen på VV som gäller!

Nu ska jag krypa isäng och i morgon är en ny dag med nya mål. Ett mål som jag inte har tagit tag i än är motionen.. blir alldeles för lite av den varan. Men har i alla fall varit ute och gått 2 gg denna veckan, det blev till och med lite jogg igår. så nu ska vi se om jag kan lyckas få in en ridtur i morgon och en promenad.
Nu känns det som jag har svamlat ett tag och börjar nog bli ganska så trött hmm undra om det beror på att kl är 3 på natten???
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar